We vallen gelijk met de deur in huis. Dit is waar je mee wilt starten, ongeacht in welke fase je je bevindt van de organisatieverandering:

  1. Vraag aan je mensen wat ze nodig hebben aan informatie en waarom. Let op: oordeel niet. Maar luister goed. Ook naar mensen die alleen maar kunnen klagen. Juist die wil je aanhoren.
  2. Praat nooit over verandering of dat je wilt dat mensen veranderen. Dat kan gewoon niet en is een onbegonnen zaak en nergens voor nodig. We all know that, right?
  3. Stap uit je comfortzone om je verhaal vorm te geven vanuit je heartcore beliefs. Waar geloof je echt in? Hoe maak je het menselijk? Wat zou jij willen horen?

En pak dan door.

We geven in dit blog insights vanuit onze ervaring in de dagelijkse realiteit en beslommeringen op organisatieverandering & communicatiegebied. 

Vaak wordt er te laat een communicatie professional ingezet. Maar we kunnen jou vertellen dat het stiekem nooit te laat is om het besluit te nemen nu wél aandacht te besteden aan communicatie. Wellicht herken je dit scenario:

Iedereen heeft intussen gehoord dat er een organisatieverandering aankomt met mogelijke gevolgen voor collega’s. Intussen gaan er roddels en spookverhalen rond, is er veel onrust en wordt je platgebeld en geappt om ‘effe’ koffie te doen. Waarschijnlijk heb je nog geen aandacht besteedt aan communicatie want je bent de hele verandering aan het voorbereiden en het moet eerst van A tot Z uitgedacht worden voordat er überhaupt iets gecommuniceerd kan worden. Of er is wel wat gecommuniceerd dat alleen maar meer vragen opwerpt.

Herkenbaar? 

Hoe kan je dat nu veranderen?

Blijf je oren en ogen openhouden. Start met communiceren. Niet communiceren om te communiceren, maar deel informatie dat waarde toevoegt voor je organisatie, je mensen. Ga eens bij de koffie automaat werken om gesprekken op te vangen. Praat met je collega’s, belangrijkste stakeholders en check de wandelgangen op roddels. Hier komen nog altijd de meeste zorgen vandaan. En dat is echt doodnormaal. En iedereen weet dat. Daarom vertellen wij je het belang nog maar eens hier wat mee te doen. Beter laat dan nooit!

Hoe dan?” horen we je denken.

Onrust? Benoem het. Roddels? Onderzoek het. Zorgen? Neem ze weg door complete openheid en eerlijkheid. Klinkt suf, maar dat is het niet. Het communiceren over ‘dat weten we nog niet’ is ook communicatie. Liever dat, dan mensen in het ongewisse laten. Wat je namelijk creëert als je het niet doet is een ongelooflijke slechte energie in je organisatie of afdeling. En zeg nou zelf: Daar zit ook jij niet op te wachten.

Hoe zou jij willen dat er met je gecommuniceerd wordt? Stel jezelf deze vraag regelmatig en pas daar je initiatieven op aan. Het kan nooit 100% goed zijn en je houdt ook nooit iedereen tevreden.

Prima. Point taken. Get over it.

Begin eens opnieuw met een frisse blik. Geen tijd? Vraag je mensen dit te doen. Je change ambassasdeurs of je communicatie (scrum)team. Je hoeft geen 100 dingen te organiseren of communiceren.

Zeggen waar het op staat kan al goed genoeg zijn. in één simpele mail óf vlog.

Wel mooi gedesigned dan hè :-).

Wij zeggen: ga ervoor. Jij bent de visionair, trekker, directeur of verandermanager. Jij bent degene die impact faciliteert voor je organisatie. Jij kan mensen bij elkaar brengen die van groot belang zijn in het veranderproces. Schep de ruimte om te ontdekken wat er nodig is. Dat is heel bewust het ontwikkelen van je organisatie of afdeling met alle voor-en nadelen die daarbij horen. En tja, dat kost effe tijd maar dat hoort er nou eenmaal bij.

Het is aan jou hoe je dit communiceert. En of je mensen het dan óók nog geloven en de verandering adopteren merk je gauw genoeg.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.