‘Sex sells’ right?

Waarom gebruiken corporates het dan nog niet voor de interne organisatie?

Extern wordt er allang gebruik van gemaakt. Een mooi voorbeeld is Suit Supply. Je bent er vast weleens één tegengekomen. Tja, hoe vrouwonterend het ook mag lijken. Die mannen kopen wel een pak. Daar gaat het om.

En of het nou negatieve publiciteit oplevert of niet. They don’t care.

PR is PR.

Voor de interne organisatie moeten we vaak zaken met een zijden handschoen aanpakken, want de meeste grote bedrijven zitten in een organisatie verandering, digitale transformatie of reorganisatie. En die voorzichtigheid klinkt niet echt sexy. Hoe kan je dit nou anders aanpakken? Ten eerste gaat om jouw perspectief:

  • Over wat je ziet. En wat je niet ziet.
  • Wat je weet en wat je niet weet.
  • En lef.

Lef is dingen anders durven doen. Iets nieuws proberen en experimenteren.

“If you always do what you’ve always done, you always get what you’ve always gotten.” Quoteinvestigator

Dus communiceer je zoals je altijd al communiceert? Ook tijdens de nieuwe verandering of zelfs voor de huidige digitale transformatie?

Het kan anders: meer sexyness.

In het bedrijfsleven? Corporate? Juist ja. Sexyness gaat over wat je uitstraalt, wat je zegt, hoe je dingen brengt, je persoonlijkheid en dus je gehele voorkomen. Als leider, manager, visionair of als communicatie professional of team.

Wij pleiten wij voor meer sexy communicatie. Dat wat extern kan, mag intern ook. Het verschil is écht nog veel te groot tussen de externe en interne werelden van bedrijven. Het lijkt vaak alsof dit twee verschillende bedrijven zijn. Herken je dit? Waar extern met de meest innovatieve software wordt gewerkt, moet je het intern nog doen met software uit 1992. Dat kan niet. Echt niet.

Nieuwsbrieven versturen vanuit een of ander zelfgebouwde html dingetje.

Don’t do that.

Gebruik Mailchimp. Simpel. Snel. En je kan van alles analyseren zoals clickrates.

Vet handig. En juist door dit soort zaken kunnen de communicatie activiteiten gemeten worden. Voor surveys zijn er ook talloze online en gratis tools die je kan gebruiken én die jezelf helemaal kan designen! Surveymonkey of Typeform zijn onze favorieten.

Sexy communicatie is dingen mooi maken. Denk aan de ontvanger. Die leest echt niet meer een niet responsive nieuwsbrief. En aangezien je medewerker of collega zich daarvoor niet kan uitschrijven leest hij of zij dus nooit meer iets anders dat afkomt van interne communicatie.

Eenmaal kwijt. Voor altijd kwijt. 

Maar! Komt communicatie langs op ‘hoge hakken’, dan heb je kans dat men je opmerkt en weer durft te kijken.

En als je collega’s dan van hun stoel afvallen.

Dan pás ben je goed bezig.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.