Hoe creëer je een evenement met impact?

Trigger.
Start met een unieke concept en zorg dat je evenement ertoe doet. Je wilt dat je doelgroep enthousiast is en verrast wordt, en dit vervolgens deelt met anderen.

Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want hoe creëer je nou zo’n uniek concept? Vraag jezelf af:

  • Voor wie doe je het?
  • Wat wil deze groep van je?
  • Wat voor waarde wil en kan je toevoegen?
  • Welk effect moet je evenement hebben?

Vervolgens bedenk je welke vorm van interactie bij deze doelstelling past. Communiceren is interacteren en daar hoort plat zenden niet bij.

Zenden is passé. Finito. Schluss.

Create buzz
Misschien wel het leukste onderdeel van een evenement organiseren: buzz genereren. Zoals er ook vaak over vakanties wordt gezegd dat de voorpret minstens zo leuk is als de vakantie zelf, dit geldt voor ons voor het organiseren van evenementen. Je creëert snel impact via korte teasers via verschillende kanalen. Een evenement bouw je op net zoals je dat met een verhaal doet.

Experience
Vanaf uitnodiging tot aan het eerste contact tijdens het event: alles in dit tijdsbestek draagt bij aan hoe een event ervaren wordt.  Laat geen zintuig onbenut!  Gebruik al je kanalen zodat het evenement door iedereen herinnerd kan en zal worden. Inspiratie nodig? Bekijk de TED Talk van Jinsop Lee.

To have & to hold
Gadgets! Maar let op: Aljeblieft geen pennen. Geen telefoonhoesjes. Geen gummen. Mensen zitten wel te wachten op: drones met video’s, bieropeners, gadgets zodat je je sleutels nooit meer kwijtraakt, Raspberry pi’s (de nieuwste natuurlijk en het is geen taart). Geloof ons maar: daar worden mensen hebberig van.

Enkele voorbeelden van events die wij voor onze opdrachtgevers hebben georganiseerd:

  • Open Space

Open Space wordt ook wel eens UnConference genoemd. Een kwartaalsessie waarbij de collega’s zelf aan zet zijn om de dag vorm te geven. Lichte structuur wordt geboden via een creatieve vraag die opgelost moet worden met kennis van alle aanwezigen. Teams formeren, met oplossingen komen, follow your feet principe. Dat allemaal ter plekke. Het resultaat was fenomenaal.

  • Taste of Code

Coderen is het lezen en schrijven van de toekomst. Elk kwartaal organiseren we samen met een team van code-geeks een Taste of Code voor alle KPN’ers. Een dag lang coderen en aan het eind van de dag zichtbaar resultaat.

  • Innovation Day 

Van ideation, coaching tot prototyping. Een dag per maand waar je aan een persoonlijk project kan en mag werken. Zeg maar, dat wat ze bij Google ook zeggen te doen 20% van hun tijd, maar in de realiteit vrijwel nooit gebeurt. Hier wel dus.

  • Hackathons, Innovathons and ….en het volgende idee: een Datathon

1 thema, 24 uur, 1 grote prijs en zoveel mogelijk ‘creative minds’. Developers, designers, ja ook consultants en niet code-geeks mogen meedoen. 24 uur knallen. Onder het genot van heel veel lekkernijen en een organisatie die iedereen wakker houdt met de meest gekke en ludieke activiteiten. Dit blijft leuk om te doen.

Tosti’s, pizza en bier scoort nog altijd het beste binnen deze doelgroep

Worklife & corporate mindset

We kunnen ons geen worklife meer zonder deze evenementen bedenken. Dit is waar je NU het verschil mee maakt. Elk bedrijf of in iedergeval de innovatie afdeling moet dit in zijn DNA hebben zitten. Medewerkers hebben dit écht nodig om tot nieuwe ideeën te komen, de ruimte krijgen om hun ideeën handen en voeten te geven om zo tot innovatie te komen. Want dat is waar het uiteindelijk om gaat, toch?