De connectie: THNK School of Creative Leadership.

Ignacio Garica is CEO & founder van designthinking.mx en heeft meerdere jaren de skepter mogen zwaaien at Tecnológico de Monterrey University in León, Mexico. Door zijn deelname aan THNK class 11 in Amsterdam zijn we elkaar bij THNK tegengekomen en hadden we direct een bijzondere connectie.

Voor zijn laatste Innovation Executive program had ik de eer om de laatste twee workshops te geven voor zo’n 40 ondernemers en een keynote te houden voor de mensen uit hun bedrijven. Pakweg zo’n 400 man.

In de kern ging het om Transformation Happiness wat de titel was van mijn keynote & een praktisch voorbeeld van de organisatie en cultuurverandering die ik mede heb mogen vormgeven afgelopen jaren binnen KPN Simpificatie & Innovatie Digital & later KPN Technium.

Workshop #1: Scaling frames

Inspired by the book Scaling Frames: small smart moves for outsized results by Mark Turrell & Menno van Dijk. 

Ik ben zelf erg fan van de scaling frame Waves: Build Crescendo en gebruik dit al jaren (hoewel ik de scaling frames informatie pas later onder ogen kreeg) voor het vormgeven van de juiste interventies binnen organisaties.

  • Design a series of events that are orchestrated in sequence, potentially across geographies or markets, to build up to an outsized result. 
  • Use small investments in the initial stages, requiring no substantial commitment in time or money.
  • Each time period should build on previous actions, generating an increase in importance and impact over time by deepening the relationship with existing supporters and making your initiative more visible and attractive for new adopters.

Dit fenomeen komt voor in de muziek. Denk maar aan een een DJ die zijn of haar momentum opbouwt en tot een climax komt. Het gehele nummer bouwt voort op de voorgaande beats om zo het publiek volledig mee te nemen tot een ultieme extase:) en uit je plaat gaan op net ff dat nummer, dat moment. Onvergetelijk.

Ik hou actie. Ook van theorie, maar ik zet het altijd graag in een directe ervaring. Elk inhoudelijk stuk in de workshop is direct opgevolgd met actie en reflectie naar hun eigen business of challenge.

Ideas are nothing without action.

En dat het resultaat in pitch, want je wilt de nieuwe kennis integreren.

  • This is my goal/idea/vision:
  • I choose the following scaling frame(s) …, because
  • The first step that I’m going to take is…
  • My intention is to …
  • But/and I need/ask……(help/advice/content/people/mindset/some other steps) to… (go forward/look beyond/do/act/get…)

Het resultaat was mindblowing. In zo’n korte sessie van 4 uur zoveel bijzondere intenties en acties te horen krijgen. Daar doe ik het voor.

Workshop #2: Communication for Change & Innovation

De volgende dag was het onderwerp Communication for Change & Innovation. Zo goed als iedereen zit wel in een digitale transitie, organisatie- of cultuurverandering. Afijn, verandering is het constante. Vooruitgang is dat wat je wilt, maar niet altijd gemakkelijk. En communicatie is key. Altijd.

Maar hoe doe je dat? De corporate communicatie afdelingen van deze wereld zijn toch vaker druk met het intern uiten en verdedigen van de ‘brand’ zelf dan dat ze in de kern op de inhoudelijke tour supporter zijn voor de veranderingen in het bedrijf. Ok ok, dat is ook niet te doen I know, maar er is een supergroot gat en dus een niche voor ons om in te vullen. En voor de bazen in deze organisaties van vandaag de dag om bewust te worden wat er niet is en wat je daar eventueel wel aan kan doen.

Want mensen hebben behoefte aan communicatie en al helemaal als je je bedrijf gaat veranderen. Een voorbeeld vanuit deze workshop is een CEO die een 2 jarige verhuizing zou aangaan en zich zorgen maakte of zijn mensen het wel begrijpen en wel goed zouden meewerken. Het is een familiebedrijf in de schoenen business (dat heb je daar heel veel:) en door zijn ongelofelijk prachtige verhaal over de historie van het bedrijf vroeg ik me af of zijn huidige medewerkers dat verhaal wel kennen.

Goeie vraag zei hij. Waarschijnlijk niet. We delen het nergens. Het staat nergens. En dus communiceren we dat ook niet. Dus onze conclusie was: terug naar de bron. Waar is het ooit begonnen, hoe zijn jullie gegroeid en voor welke uitdagingen sta je als ondernemer? Die het ook spannend vind (ja dat zag ik aan zijn gezicht) en af en toe wakker ligt of het allemaal wel gaat lukken gaf hij eerlijk toe.

Eerlijkheid duurt het langst en hoe mooi zou het zijn als je dit verhaal communiceert aan de mensen in je bedrijf. De ballen hebben om dat te doen en jezelf bloot te geven dat je gewoonweg IEDEREEN in het bedrijf heel hard nodig hebt in de aankomende tijd. Ja, die voelde hij in zijn hele systeem.

Ik zal zijn glimlach niet vergeten. Dit is waar communicatie ook om draait. Deze bewustwording. Niet alleen voor hem, maar voor het hele bedrijf.

Hieronder 1 van mijn laatste slides tijdens de workshop. Omarm deze elementen op zijn minst voor jouw weg voorwaarts tijdens je organisatieverandering.  Kadootje voor jou;) mijn lezer.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.